• Altijd in de buurt
  • Persoonlijke aandacht
  • Betrokken
  • Bewezen effectief
  • Alle zorgverzekeraars

Veelgestelde vragen (FAQ)

Hieronder vind u een overzicht van veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op, onze medewerkers staan u graag te woord.

Heb ik een verwijzing nodig?

Nee, het is in de meeste gevallen niet meer nodig om een verwijsbrief te hebben van de huisarts of medisch specialist. 

U kunt direct bij ons een afspraak maken, zonder dat u eerst bij de huisarts langs hoeft. Dit houdt in dat u in principe geen verwijsbrief nodig heeft. Bent u echter door een huisarts of specialist doorverwezen, dán dient u wel een verwijsbrief of doorverwijzing van deze arts mee te nemen.

Zitten fysiotherapie, oefentherapie, ergotherapie en dietetiek in de basisverzekering?

Fysiotherapie en oefentherapie zitten niet in de basisverzekering, behalve als er sprake is van knie- of heupartrose, operaties, COPD, stressincontinentie of etalagebenen. Bij zorg uit de basisverzekering dient eerst het eigen risico te worden betaald als u nog niet aan het maximum zit. Voor de overige behandelingen komt de vergoeding uit de aanvullende verzekering. Als u geen aanvullende verzekering hebt voor fysiotherapie dan moet u zelf de kosten betalen voor iedere behandeling.

Ergotherapie wordt vanuit de basisverzekering voor maximaal 10 uur per kalenderjaar vergoed. Bij sommige aanvullende pakketten wordt eerstelijns ergotherapie ook na deze 10 uur (deels) vergoed. 

De gesprekken (consulten) bij de diëtist worden vergoed vanuit de basisverzekering. Hierin zijn 3 behandeluren diëtetiek (dieetadvies) per kalenderjaar opgenomen. Mensen met diabetes, hart- en vaatziekten en COPD worden doorgaans behandeld vanuit de ketenzorg (Periscaldes). Deze behandeling wordt volledig vergoed. Hiervoor geldt het verplicht eigen risico niet.

Wat moet ik meenemen naar de (eerste) behandeling?

Naar de eerste afspraak neemt u een legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs of identiteitskaart), een handdoek en een verwijsbrief van de huisarts of specialist mee (indien van toepasing).
De handdoek gebruikt u om op de behandelbank te leggen of op de apparatuur bij het oefenen. Wanneer u traint in de oefenzaal, vragen we u om schone (binnen)schoenen te dragen.

Waarom moet ik mijn legitimatie meenemen?

Wij zijn wettelijk verplicht uw BSN-nummer te noteren in uw patiëntendossier en uw legitimatie te controleren. Daarom verzoeken wij u om bij de eerste afspraak een geldig legitimatiebewijs mee te nemen en uw verzekeringspas.

Waarom is de eerste afspraak of intake een dubbele afspraak?

Tijdens de eerste afspraak doen we een intake, onderzoek en behandeling. De therapeut brengt alle klachten in kaart aan de hand van een vraaggesprek en een lichamelijk onderzoek. Hierna wordt in samenspraak met u een behandelplan opgesteld en gaan we direct van start met de behandeling.

Tijdens de intake moeten er veel gegevens worden verwerkt en een goed onderzoek uitgevoerd worden naar de klachten. Om ook al een start te kunnen maken met de behandeling proberen wij voor de eerste afspraak daarom een uur in te plannen. Dit wordt gedeclareerd als twee afspraken.

Wat kost een behandeling?

De tarieven die de zorgverzekeraars hanteren verschillen per verzekeraar. Onze praktijktarieven voor de diverse behandelingen zijn terug te vinden op onze website en hangen ook op in elke vestiging.

Waarom krijg ik een rekening als ik minder dan 24 uur voor de afspraak deze annuleer?

Wanneer een behandeling uitvalt dan krijgt de organisatie geen vergoeding van de ziektekostenverzekering voor de gereserveerde tijd. Indien een afspraak ruim op tijd wordt afgezegd, kunnen we nog proberen om een andere cliënt in te plannen, maar dit lukt vaak niet als er te laat wordt afgezegd. Indien er zwaarwegende omstandigheden zijn, willen we daar wel zoveel mogelijk rekening mee houden, maar anders krijgt de cliënt een rekening voor de te late afmelding. 

U kunt de hoogte van dit bedrag vinden in onze tarievenlijst. Deze kosten worden niet vergoed door uw verzekeraar en komen dus voor uw rekening.


Hebben jullie een contract met alle zorgverzekeraars?

Ja, wij hebben met alle zorgverzekeraars een contract afgesloten

Hoeveel behandelingen heb ik (nog)?

Wij kunnen zien hoeveel behandelingen u in uw aanvullende verzekering heeft zitten per jaar. Wij kunnen echter niet zien of u elders al behandeld bent dit jaar. U bent dus zelf verantwoordelijk om het aantal behandelingen dat bij de verzekering is gedeclareerd bij te houden. Indien uw aanvullende verzekering volledig is gebruikt, ontvangt u een rekening die u zelf moet betalen. Onze praktijktarieven vind u hier.

Vraag stellen

Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op, onze medewerkers staan u graag te woord.